2022 Menu
Tiltagende Lys 10
Uge 10, 2022
af Rick Joyner

Der er en grøft på begge sider af livets vej, og der er ekstremer på begge sider af enhver sandhed. Den tro og selvtillid, der er nødvendig for at være afgørende, kan til tider let glide ind i formodning. Alligevel er det bedre at tage fejl af ekstrem tro end for lidt tro. Gud kan korrigere formodning og for tidlig handling. Slapheds tilstand siger, at du ikke kan styre det, der ikke bevæger sig. Det er meget lettere for Herren at styre os, når vi bevæger os.

De, som ikke bevæger sig, fordi de venter på beslutninger, som de burde være modne nok til at træffe, ville sandsynligvis høre mere fra Ham, hvis de ville træde ud i tro og komme i bevægelse. Som vi får at vide i Ordsprogene 28:1: "Men de retfærdige er frimodige som en løve." Retfærdighed er også at gøre det rigtige, og hvis vi gør hvad der er rigtigt, vil vi have frimodighed i det. De frimodige er mere tilbøjelige til at tage fejl af for tidlig handling, ligesom Peter. Peter blev irettesat mere end alle de andre, men han var også den, som Jesus gav nøglerne til riget.

Dem, der laver flest fejl, er også ofte dem, der skaber de største gennembrud og sejre. Jesus måtte give Peter sin største irettesættelse: "Gå bag mig, Satan!" (se Matt. 16:23; Mark. 8:33) lige efter at Jesus gav ham nøglerne. Alligevel tog Jesus ikke disse nøgler. Af alle disciplene var Peter den mest tilbøjelige til at bruge dem og gjorde det igen og igen.

Med få undtagelser har kristendommen været på tilbagetog i Vesten i over et århundrede nu. I de sidste par årtier er det blevet et frit fald. I Vesten er det største behov af alle for et modigt, beslutsomt lederskab, der nægter at trække sig længere tilbage foran korsets fjender. Folk, selv ikke-troende, leder desperat efter mod hos deres ledere. Jesus kommer ikke tilbage som Lammet, men som Løven. Fremtiden vil tilhøre de frimodige.

Som Jesus sagde, er slutningen af denne tidsalder høsten, og høsten er det tidspunkt, hvor alle de frø, der er blevet sået, modnes. Vi er ved at se, hvordan modne kristne ser ud! Dette vil blive demonstreret på flere måder, men vi kan være sikre på, at Han's folk vil være det dristigeste, mest beslutsomme, selvsikre og glade folk, verden har set. Vi lever i de mest bekymrende og forvirrende tider. Når vi modnes i Herren, vil vi vokse i Han's fred og glæde, og det vil i stigende grad kendetegne Han's folk.

Det kræver afgørende tro at træffe valg, og det kræver mod og beslutsom tro at træffe modige valg. Der er konsekvenser for hvert valg, vi træffer, men der er også konsekvenser for hvert valg, vi undlader at træffe. Vi ønsker at træffe kloge, rigtige valg, men nogle gange er det bedre at træffe det forkerte end at træffe det rigtige valg for sent. Nogle gange er det bedste valg bare lidt bedre end det værste valg, og tøven kan være dyrere end det værste valg.

Jakob 1:5-8.
5. Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet.

6. Men han skal bede i tro, uden at tvivle; den, der tvivler, ligner nemlig en havets bølge, som jages og kastes hid og did af vinden;

7. og et sådant menneske må ikke vente at få noget fra Herren,

8. en tvesindet mand, som han er, ustadig på alle sine veje.

At være "tvesindet" betyder at være ubeslutsom. Det gør os ustabile, hvilket er langt dyrere end at være for beslutsom. Hvor ofte hører vi om en kristen, der er for modig eller træder ud med for meget tro? Hvor sjældent ser vi en kristen, der vil stå op for troen? Vi undrer os over, hvorfor så mange forlader kirken, mens kirkeledelsens evne til at stå imod dette store og tiltagende mørke forbliver på et rekordlavt niveau.

Hvor er de sande hyrder, som vil stå over for løven og bjørnen for at beskytte dem, der er i deres ansvar? Hvor er vagterne, der er vågne og slår alarm om, at fjenden er ved portene?

Derfor "frygt for Herren er begyndelsen til visdom" (se Ordspr. 9:10), eller vi kunne sige evnen til at træffe rigtige valg. Frygt for Herren er begyndelsen til visdom, men det er ikke den højeste visdom, som er at elske Gud. Men uden dette grundlag for Herrens frygt vil alt, hvad vi bygger, være svagt og forvrænget. Visdom begynder med at vide, at Han er den almægtige Gud og ikke til at spøge med. Visdom er også at kende, at alle dem, Han har udpeget til at beskytte sit folk og stå vagt på frelsens mure, skal aflægge regnskab.

Et fundament er noget man går på hver dag, så hvad der ellers bygges på det afhænger af kvaliteten af fundamentet. Uanset hvor meget vi vokser i Herren, eller hvor tæt vi kommer på Ham, må denne grundlæggende respekt for, hvem Han er, aldrig forlade os. Der er stor forskel på intimitet og fortrolighed. Johannes var fortrolig med Herren. Judas var bekendt med Ham. Vi må overveje vores forhold til Ham og vores kald fra Ham med den største og højeste respekt.

Ugens Ord 11
OP